Kurseinschreibung

Since the beginnings of the struggles for independence in Africa (the 1950s) and the accession to independence in the 1960s, Radio has been the African Media par excellence; the voice of distraction and of raising awareness. Its popularity is the result of a number of factors, including: - low levels of literacy; - low cost both for those who transmit and for those who receive; -the use of local languages (and not only the languages of the former colonizers) which are particularly important in the formation of Modern communities which embrace both local and global knowledge; -the The porosityand crossing of national borders. During the democratization process launched in Africa after the End of the Cold War, from the 1990s, radio was the main medium that enlightened and mobilized. Today, the radio, in cooperation with digital media, is still mobilizing against repressive regimes and for democratization. It is all the more the main vector of the major themes discussed in society.

The seminar will therefore study the history of this medium in Africa; its different uses by Africans; its ‘impact and its relationship with other media.

Seit den Anfängen der Unabhängigkeitskämpfe in Afrika (in den 1950er Jahren) und dem Beginn der Unabhängigkeit in den 1960er Jahren ist das Radio das afrikanische Medium schlechthin als die Stimme der Unterhaltung und der Bewusstseinsbildung. Seine Popularität ist auf eine Reihe von Faktoren zurückzuführen: - geringe Alphabetisierung, - niedrige Kosten sowohl für diejenigen, die senden, als auch für diejenigen, die empfangen, -die Verwendung lokaler Sprachen (und nicht nur der Sprachen der ehemaligen Kolonisatoren), die

besonders wichtig für die Bildung moderner Gemeinschaften sind, - das Überschreiten der Staatsgrenzen etc.

Während des Demokratisierungsprozesses in Afrika nach dem Ende des Kalten Krieges ab den 1990er Jahren war das Radio das wichtigste aufklärende und mobilisierende Medium. Auch heute noch mobilisiert das Radio in Kooperation mit digitalen Medien gegen repressive Regime und für Demokratisierung. Es ist der Hauptvektor der großen Themen, die in der Gesellschaft diskutiert werden.

Das Seminar wird daher die Geschichte dieses Mediums in Afrika untersuchen, seine unterschiedlichen Verwendungen durch Afrikaner; seine Wirkung und seine Beziehung zu anderen Medien.

2 Lernziele

The aim of this course is first to provide students a sound knowledge on the topic discussed as well as the regions and countries concerned; and second, to transmit to them, at the same time, the ability to discuss and analyze methodically the content of the proposed texts with arguments and critiques.

3 Kursbewertung

"Die Prüfung" (Examination) consists of the following:

-Regular presence in the courses and participation in the discussion; +

-The student must make two presentations, each one of them followed by an Essay. The first Essays, should have 2000 words/4pages (plus bibliography and footnotes), and the second one should have 4000 words/8 pages (plus bibliography and footnotes).

-For those who want to have only attestation of participation (Teilnahmebescheinigung /Unterschrift), they must make the two presentations only without writing the essays.

4 Thematischer Bezug zu Säule und Modul*

BA, Modul 12: Aufbaukurs Aufbaukurs Kultur / Identität

5 Voraussetzung etc. / Erwünschte Vorkenntnisse für Teilnahme (wenn relevant) / Mögliche Anschlussseminare

No special requirements

6 Methoden und Theorien (wenn relevant)

In our courses, we follow the methods of history and we discuss the theories mentioned in the course texts, should the occasion arise.

7 MAP (wenn relevant)

Prüfungsform: 2 Essay/Hausarbeit (+2 Präsentationen)

Semester: SoSe 2023
Selbsteinschreibung (Teilnehmer/in)
Selbsteinschreibung (Teilnehmer/in)