Im Rahmen der Kooperation zwischen dem IZBF HU-Berlin und dem IBZF Duisburg-Essen möchten wir Sie herzlich zu einem gemeinsamen Forschungsworkshop einladen. Es geht um das Thema Digitalisierung bzw. Digitalität. Federführend sind zunächst Matthias Ziegler (HU), Michael Kerres (Duisburg Essen) und Malte Brinkmann (HU). Vorbereitend wurden drei Themenbereiche definiert, in denen mögliche Forschungen vorangetrieben werden können. Einige erste Gedanken und Stichworte sind hier einmal gesammelt.

1. Lernen in digitalen /virtuellen Räumen:

Bedeutung der körperlich-leiblichen Dimension im Agieren in künstlich-generierten Welten (auch VR), Situationswahrnehmung in künstlich-generierten Welten Im Mittelpunkt steht die Bedeutung der körperlich- leiblichen Dimension beim Lernen mit digitalen Medien/ in virtuellen Welten, Bedeutung von Embodiment beim digitalen Lernen / für die Gestaltung von Lernwelten, theoretische Klärungen (Medialität / Digitalität), empirische Settings.

2. Kompetenzmessung, Technology-Based Assessment / Online-Prüfungen, Messung von Kompetenzzuwächsen:

videobasierte Formate, Messung sozialer Kompetenz, Kompetenzen in der Lehrerinnenbildung, Learning Analytics und Big Data, Educational Data Mining
Im Mittelpunkt steht die Erfassung der Bandbreite von Kompetenzen und die Nutzung digitaler Werkzeuge hierzu, insbesondere die Chancen des adaptiven Testens und ihr Einsatz für das didaktische Design.

3. Curriculare Inhalte von „Bildung in der digitalen Welt":

fachdidaktische Implikationen der Digitalisierung, veränderte Curricula, „neue" (?) Kompetenzen
Im Mittelpunkt steht die Diskussion über die curricularen Inhalte des (schulischen) Lehrens und Lernens im Kontext der Digitalisierung: Inwieweit lässt sich von „neuen" Kompetenzen sprechen? Was meint „digitalen Kompetenzen"?



Semester: SoSe 2021
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Language has been investigated from a range of perspectives. Linguists have described it as a formal system focusing on levels that range from phonology to syntax, semantics and pragmatics. Both linguists and psychologists worked on models focusing on the time course of linguistic processing, so that these psycholinguistic models could be tested in behavioral experiments. Most recently, neuro- and cognitive scientists have attempted to spell out the brain mechanisms of language in terms of neuronal structure and function. These efforts are founded in neuroscience data about the brain loci that activate when specific linguistic operations occur, the time course of their activation and the effects of specific lesions.

The lecture series will provide a broad introduction into these linguistic, psycholinguistic and neurolinguistics research streams and highlight a range of cutting-edge behavioral and neuroscience findings addressing a broad range of linguistic issues, including, for example, the recognition of words, the parsing of sentences, the computation of the meaning and of the communicative function of utterances. Language development and language disorders caused by disease of the brain will also be in the focus. To accommodate language processing, psycho- and neurolinguists make use of theoretical and computational models. The modeling approaches discussed range from theoretical models of the language system to language processing to (neuro-)computationally implemented models. The experimental approaches under discussion will range from behavioral (reaction time studies, eye tracking) to neuroimaging methods (EEG, MEG, fMRI, NIRS) and neuropsychological ones (patient studies, TMS, tDCS).

Preparatory readings:

  • Knoeferle, P., & Guerra, E. (2016). Visually situated language comprehension. Linguistics and Language Compass, 10(2), 66–82. https://doi.org/10.1111/lnc3.12177
  • Munster, K., & Knoeferle, P. (2017). Situated Language Processing Across the Lifespan: A Review. International Journal of English Linguistics, 7(1), 1–13. https://doi.org/10.5539/ijel.v7n1p1
  • Pulvermüller, F., & Fadiga, L. (2016). Brain language mechanisms built on action and perception. In G. Hickok & S. L. Small (Eds.), Neurobiology of language (pp. 311-324). Amsterdam: Elsevier.
  • Pulvermuller, F. (2018). Neural reuse of action perception circuits for language, concepts and communication. Progress in Neurobiology, 160, 1-44. doi: 10.1016/j.pneurobio.2017.07.001

 

Semester: SoSe 2021