How can we understand the idea of philosophy if the European tradition cannot lay any claim to the "copyright on reason”? What would an entangled history of philosophy within “Afroeurasia” look like? What place does Latin America have in the history of philosophy? And what does it mean to assign “philosophy” to the cultural heritage of a particular society?
In the Projekttutorium Thinking Globally the History of Philosophy we want to address these questions.         
The course is scheduled with recourse to the Europe-centered chronology of the history of philosophy —although this periodization will be challenged. We will first investigate the origins of philosophy from a global historical perspective based on cross-cultural approaches in order to criticize eurocentric frameworks. Then, we will continue focusing on different forms of philosophizing in non-European regions. Lastly, we will discuss different proposals how to think the history of philosophy globally.
The Tutorium should not only provide an opportunity to pay attention to a rather marginalized topic, but also a space to think politically about the history of philosophy, especially with respect to our own positionality.


Wie kann man den Philosophiebegriff bestimmen, sobald die europäische Denktradition kein »Urheberrecht der Vernunft« für sich in Anspruch nehmen kann? Wie würde eine Verflechtungsgeschichte der Philosophie in Afroeurasien aussehen? Was ist die Stellung Lateinamerikas in der Philosophiegeschichte? Und welche Bedeutung hat es die »Philosophie« dem Erbe einer bestimmten Kultur zuzuschreiben?
Im Projekttutorium Thinking Globally the History of Philosophy wollen wir auf diese Fragen eingehen.
Der Kurs verläuft in Anspielung auf die europazentrierte Chronologie der Philosophiegeschichte, ohne diese unhinterfragt zu lassen. So steht am Anfang die Erarbeitung eines globalen Fokus auf den historischen Philosophiebegriff. Die Basis dafür ist die Erarbeitung von eurozentrismuskritischen sowie vergleichenden Ansätzen um die Entstehung der Philosophie, gefolgt von der Besprechung verschiedener Einblicke auf das Philosophieren in außereuropäischen Regionen. Danach werfen wir einen Blick auf unterschiedliche Vorschläge um die Philosophiegeschichte global zu denken.
Das Tutorium soll nicht nur die Möglichkeit bieten sich einem bisher kaum beachteten Thema zu widmen, sondern auch zu diesem eine politische Stellungnahme abzugeben und die eigene Positionalität anschließend mithilfe des Lernstoffes zu hinterfragen.


Semester: SuTerm 2020