Das Seminar beschäftigt sich mit ästhetischer Theorie des globalen Südens. Dabei geht es um die Erkundung multipolarer ästhetischer Urteile und kultureller Produktion, nicht um eine statische Kategorie des globalen Südens. Der Begriff der Theorie bezieht sich auf die explizite Formulierung akademischer und kunstkritischer Theorien, aber auch um implizite Theorien, die mit der künstlerischen Praxis verknüpft sind.
Das im Kurs behandelte Material umfasst sowohl Texte als auch Kunstwerke. Über das von der Seminarleitung zur Verfügung gestellte Material hinaus sollen die Teilnehmenden selber Material in das Seminar einführen. Die Lernmethode des Kurses soll nicht in eine Richtung verlaufen, sondern die Teilnehmenden sollten ihre eigene Position als Schöpfende, Beurteilende und Konsumierende von Kunst und Kunsttheorie reflektieren.

This course studies aesthetic theory in the context of the Global South. ‘Global South’ is not taken as an evident description, but rather an open question for exploring multi-polar aesthetic judgments and cultural production. ‘Theory’ refers both to the explicit formulation of theories in academic discourse and art criticism and the implicit theories which inform and arise from artistic practice.
The ‘textual material’ of this course includes both reading material and observations of art works. In addition to material provided by the lecturer, seminar participants are expected to introduce material to the course. The pedagogic premise of this seminar is the co-production of learning experiences and participants are invited to reflect on their own positions as creators, evaluators and consumers of art and theory in the contexts under study.

Expository questions for this seminar include:

What/When/Who is ‘kitsch’, ‘folk’, ‘exotic’, ‘commercial’ or ‘authentic’?

How do artistic modernisms reflect, differ from, or challenge globalization?


Semester: WiSe 2020/21